Král klenotníků a klenotník králů
Jana Vlková  
SANQUIS č.78/2010, str. 100

Kdyby měl slovutný mistr zlata a drahého kamení nějaký erb, možná by na něm byl leopard, jak skáče přes tank. Stošedesátiletá historie značky Cartier je jako vzrušující román, v němž se propletá řada událostí a osudů.
 

Zakladatel značky Cartier Louis-François koupil svou první dílnu v pařížské ulici Montorgueil v roce 1847 od svého mistra, u něhož předtím deset let pracoval jako učeň. Mladému klenotníkovi tehdy nebylo ještě ani třicet let. Dokonale zvládnul řemeslo a měl nebývalý cit pro splnění i velmi extravagantních přání zákazníků. Za vlády Napoleona III. byly jeho klientkami princezna Mathilde, císařova sestřenka, i sama císařovna Eugenie.
V roce 1874 přijal Louis-François Cartier jako společníka do svého podniku syna Alfreda. A s novým ředitelem přišly i nové trendy. Alfred například obohatil řadu náramkových hodinek, které se široce uplatnily, jakmile móda večerních šatů zkrátila rukávy. Z pestré řady hodinek připomeňme slavný pánský model Santos z roku 1904. Pojmenovali ho po slavném letci Albertu Santos-Dumontovi, příteli Louise-Françoise. Bylo to poslední velké dílo, které zakladatel firmy vytvořil, v témže roce zemřel. Tou dobou už měla firma pobočku na ulici de la Paix, která je otevřena dodnes.
 


Belgická královna Elisabeth se šperky, které pro ni navrhl Cartier v roce 1910

 Hadí náhrdelník, Cartier Paris, 1968
 

Synové jdou do světa
S příchodem nového století se ujali vlády nad značkou Cartier Albertovi synové. Louis, který nesl dědečkovo jméno, pokračoval ve Francii, druhorozený Pierre se vydal do Anglie. Třetí syn Jacques zakotvil na 5. Avenue v New Yorku.
Cartierům se dařilo. Právě v tomto období vznikly originální šperky Cartier ve stylu art deco. V roce 1914 byl poprvé použit motiv pantera, zatímco na konci války se klenotníci inspirovali designem válečných vozidel. V roce 1917 spatřily světlo světa hranaté náramkové hodinky Tank, které se později dočkaly mnoha ‚repríz‘. Z roku 1918 pocházejí také nepříliš známé, ale velmi působivé maršálské hole pro pány Pétaina a Focha.
Druhá světová válka ovšem se značkou nepříjemně zatřásla. V roce 1942 zemřel Louis a firma začala mít potíže, přestože po roce 1945 šperky a hodinky firmy Cartier vyhledávalo hodně slavných lidí. Richard Burton daroval Elizabeth Taylor jedinečný diamant, kterému se později neřeklo jinak než Taylor Burton, Marilyn Monroe nazpívala slavnou píseň Diamonds Are A Girl´s Best Friends, s níž dělá reklamu i značce Cartier.
Novou mízu nabyla značka Cartier až díky všeobecně rozšířenému zlozvyku – v 60. letech kouřili prakticky všichni a všude. Jak dodávali cigaretovému rituálu eleganci? Oválným zapalovačem Cartier v designu Roberta Hocqa, o jehož propagaci se staral Alain Dominique Perrin. To bylo v roce 1969. Později se Perrin stal jedním z vedoucích manažerů firmy.
Cartier dodnes těží z prací svých předchůdců. Inovativní postupy i šperky, které byly vytvořeny kdysi pro mnohé evropské vládce, se dočkaly svého vzkříšení v reedicích. V roce 1984 také vznikla nadace Cartier na podporu současného umění.
Jedinečnou příležitost obdivovat klenoty Cartier v České republice nabídne od 9. 7. do 17. 10. 2010 výstava „Cartier na Pražském hradě – The Power of Style“, kde bude k vidění přes 350 historických i novějších šperků, hodinek a luxusních předmětů.
 


Foto: Vincent Wulveryck © Cartier 2010, Nick Welsh, Cartier Collection © Cartier, Katel Riou © Cartier 2008



obsah čísla 78 ročník 2010





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA