Přehlídka automobilové módy
redakce  
SANQUIS č.83/2010, str. 94

Technologie budoucnosti
Ocenění nejlepší koncept letošního autosalonu v Paříži získal Jaguar C-X75. Elegantní supersport pohánějí čtyři elektromotory (každý v jednom kole) o celkovém výkonu 570 kW. Baterie postačí jen na 100 kilometrů jízdy, a proto dostal koncept ještě dvě mikroturbíny, každou o výkonu 70 kW. Plynové mikroturbíny Blandon Jets dobíjejí baterie a zvyšují tak akční rádius auta. Jaguar by model C-X75 rád vyráběl, nejdříve se tak ale stane za pět let. Právě taková doba je potřeba pro kompletní vývoj turbínového ústrojí. Klasický spalovací motor by se do Jaguaru C-X75 nevešel.
 

Domácí elektromobil
 
Autosalon v Paříži byl velkou přehlídkou hybridních vozů, elektromobilů a dalších aut s alternativním pohonem. Snad vůbec poprvé do této kategorie výrazně přispěla naše domácí Škoda. Octavia Green E Line je prvním elektromobilem automobilky. Baterie umožňující dojezd 140 kilometrů trochu ubraly místo v kufru, ten má teď 430 litrů. Octavia Green E Line jezdí maximálně 135 km/h a na stovku zrychlí za 12 sekund. Elektromotor dává výkon 60 kW, krátkodobě až 85 kW. Zhruba do čtyř let bychom se měli dočkat první sériové elektrické škodovky, nemusí to ale být Octavia.

Skoro stejný, jen lepší
Jednou z nejvýznamnějších sériových novinek v Paříži byl nový Volkswagen Passat. Bestseller střední třídy opět sází na umírněný vzhled a tradiční hodnoty. Podle některých kritických hlasů se nový Passat od toho staršího moc neliší. Ale jak se říká: „Kůň, který vyhrává, se nemění.“ Z boku si jednotlivé generace spletete, ta nová má ale konzervativnější přední a zadní světla. Pod kapotou potkáme osvědčené agregáty 1.4, 1.8 a 2.0 TSI a turbodiesely 1.6 a 2.0 litru. Vrcholem bude provedení 3.6 s 300koňovým šestiválcem. Právě ve dnech, kdy se k vám dostává toto číslo Sanquisu, by měl nový Passat dorazit i na český trh, a to jak v provedení sedan, tak kombi.
 

Heslo: Ergonomie
Opel na pařížské přehlídce představil řadu inovací – včetně rozšířené nabídky vznětových motorů pro novou Merivu. V nabídce je pět vznětových a tři zážehové motory o výkonech od 55 kW (75 k) do 103 kW (140 k). Nový Opel Meriva díky své ergonomické konstrukci obdržel jako vůbec první automobil certifikát nezávislé asociace lékařů a ortopedických specialistů Aktion Gesunder Rücken za svůj ErgoFlex System. Druhá generace malého vanu navíc disponuje dalšími novými prvky, které umožňují upravovat jeho prostor dle potřeby.
 

Foto: archiv automobilek


obsah čísla 83 ročník 2010





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA