Editorial (90/2011)
Irena Jirků  
SANQUIS č.90/2011, str. 16

Amazonku maloval Edouard Manet v posledních měsících svého života. Obraz měl patřit do cyklu ročních období, krásná elegantní dáma v cylindru a s hůlkou v ruce symbolizovat Léto. Nemocný malíř při práci trpěl velkými bolestmi, portrét několikrát přepracovával. Jedna ze skic, roztržená v půli, se našla až po jeho smrti na podlaze ateliéru...

Když jsem si měla vybrat z několika návrhů pro titulní stránku tohoto čísla Sanquisu, bez váhání jsem sáhla po Amazonce. Respektive, nejprve jsem hodně váhala.
Uvědomovala jsem si, že s Amazonkou porušujeme zásadu, která po tři roky, co vydáváme časopis v novém designu, platila bez výhrad. Titulní stránka Sanquisu se dosud vždy vázala k hlavnímu tématu, tedy k rozhovoru s některým ze současných českých výtvarníků a k jeho pracem, které ilustrovaly celé číslo. Výjimku jsme za tu dobu povolili jedinou: v případě Karla Škréty a jeho pražské výstavy. Žil v jiné době, ale byl přece natolik výjimečný.
Výjimeční, a přitom tak rozdílní tvůrci se sešli také v tomto čísle Sanquisu. Podle našich pravidel měla být na obálce fotografie Viktora Koláře. Proč není, pochopíte, když se podíváte na vedlejší stránku, když budete dál listovat. Snad žádná z jeho ostravských fotografií by neunesla výřez, aniž by neztratila něco ze své výpovědi. Ostravu fotí Viktor Kolář desítky let, respektujeme jeho názor. A mimochodem, titulní stránka s Amazonkou je krásná, ne?
                            Irena Jirků, šéfredaktorka




obsah čísla 90 ročník 2011





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA