Miró
Eva Pivodová  
SANQUIS č.91/2011, str. 28

Kdyby měl milovník umění letos v létě navštívit v Londýně jen jedinou galerii, ať je to Tate Modern na pravém břehu Temže. Právě tu totiž vystavují na 150 maleb, kreseb, soch a tisků katalánského malíře Joana Miró.
       May 1968, 1968–1973, © Joan Miró and Fundació Joan Miró, Barcelona

Jeden z největších surrealistů, ikona moderního umění, autor poetických snových maleb, vlastenec hrdý na svůj původ... Muzeum, v němž dnes nevisí jeho dílo, jako by ani neexistovalo.
Joan Miró se narodil v roce 1893 v Barceloně a už jako mladý chlapec cítil, že chce být umělcem. Za svůj cíl ale musel tvrdě bojovat: otec z něho chtěl mít úředníka. Po všech peripetiích konečně nastoupil na barcelonskou uměleckou školu. Už tehdy se mezi zdejšími učiteli mluvilo o jeho nevídaném talentu. Poprvé vystavuje v roce 1918, pro jeho práci s barvami a geometrickými prvky však zatím veřejnost nenachází dostatek pochopení.
Stěhuje se tedy do Paříže. Ani tady zprvu neslaví úspěch, setkává se ovšem s Picassem, Bretonem, Eluardem a dalšími umělci, již právě zakládají surrealismus... Miró dává volný průchod své představivosti, věnuje se detailům, nešetří symboly a zůstává věrný barvě. A jeho obrazy se konečně prodávají! Postupně zjednodušuje svůj styl a vytváří úchvatné abstraktní krajiny. Ve 30. letech pak dává přednost konkrétnější a v lecčems drsnější formě koláže, reaguje tak na politickou situaci ve Španělsku. Jeho díla v období občanské a následné druhé světové války stále potemňují.
A Star Caresses the Breast of a Negress (Painting Poem), 1938 Tate, © Successió Miró/ ADAGP, Paris and DACS, London 2011

V roce 1947 odjíždí do New Yorku, Muzeum moderního umění tu pořádá výstavu na jeho počest. Ohlas je pozitivní, Miró dostává nabídky na realizaci velkých nástěnných maleb, jimž se také věnuje v dalších dekádách. Teď již je respektovaným umělcem mezinárodního formátu. Umírá po srdečních problémech v roce 1983 na španělské Mallorce.
V průběhu svého života vystřídal Joan Miró různé umělecké přístupy, neobyčejná barevnost, která člověka láká, ohromuje a fascinuje, mu však je vlastní po celou dobu. Londýnská retrospektiva mapuje dlouhých šedesát let Miróovy tvorby – podobně rozsáhlá expozice se tady nekonala téměř padesát let. 
The Escape Ladder 1940, Museum of Modern Art, New York, © Joan Miró and Fundació Joan Miró, Barcelona
 
 repro Tate Moder


obsah čísla 91 ročník 2011





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA