Kouzlo spočívá v tématu
Günter Bartoš  
SANQUIS č.93/2011, str. 88

Brněnský fotograf Evžen Sobek se stal známým klasickými černobílými dokumentárními fotografiemi. Tradiční byla i témata – romská komunita v Brně, klášter premonstrátů v Želivi, každodenní život na Hlučínsku. Poslední Sobkova výstava v Galerii 5. patro v Praze ukázala, že jeho umělecký vývoj směřuje od tradičního černobílého dokumentu k subjektivnější barevné fotografii. „Černobílé cykly získaly několik mezinárodních ocenění, víc se o nich mluvilo, ale barevně fotím už minimálně osm let. Obě techniky se nevylučují, najednou však dělat nejdou. Fotograf se přepne do určitého módu a podle něj vnímá realitu,“ říká Sobek.
 
Evžen Sobek – fotografie z cyklu Hidden Landscapes

Černobílá fotografie se někdy považuje za abstraktnější, aristokratičtější. Sobek v nejnovějších cyklech svých fotografií Hidden Landscapes a Life in Blue se od popisování reality také dokáže odpoutat, byť je barva jako výrazový prostředek obecně zatížena větší popisností. „Je nutné překonat moment, kdy vidíme barevně, ale pokud vše jednoduše převedeme na fotografii, nefunguje to. S barvou se musí pracovat tak, aby se fotografie od reálu odlišila.“ V Hidden Landscapes fotograf obraz stylizuje pomocí kombinace umělého osvětlení různých technických objektů (benzinových pump, skladů a reklamních poutačů) a specifického světla za soumraku, což spolu vytváří podivně umělou, někdy až fantaskní barevnou atmosféru. „Občas už fotografa lidé unavují a potřebuje si od nich trochu odopočinout. Potom je fajn sednout do auta, jezdit stovky kilometrů a hledat bizarní lokality,“ vysvětluje fotograf Sobek. Hlavním motivem Life in Blue je zase všudypřítomná azurová či modrá barva oblohy a vodní plochy Mušovských jezer, kterou zabydlují osobití lidé. Sobek v principu nic nového nevymyslel, stylizovaných barevných dokumentů na čtvercový formát už vzniklo mnoho. „Nemám ambice formálně něco zásadně změnit a otázkou je, jestli to u fotografie ještě jde.“
Fotograf však zdařile kombinuje inscenované a spontánní záběry, situace přirozené i bizarní. „Na Mušovských jezerech jsem poprvé použil klasický filmový Hasselblad. Vůči digitálu se nechci vymezovat, ale provozně je film pohodlnější. A lidé na velký a nápadný přístroj reagují mnohem vstřícněji, nemají pocit, že je jako slídil honím po pláži. Chovají se přirozeně a vůči mně se tolik nevymezují.“ Ke své práci trefně podotýká: „Kouzlo spočívá především ve výběru tématu, a jak se podaří jej kvalitně zpracovat.“ Obojí se Evženu Sobkovi určitě povedlo.
 

Fotografie z cyklu Life in Blue


Foto: Evžen Sobek


obsah čísla 93 ročník 2011





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA