reklama




naši partneři
 
reklama


3D revoluce u vás doma
Jan Březina  
SANQUIS č.76/2010, str. 56


Trojrozměrné snímky v poslední době nezaplavily jen kina. Čím dál častěji vstupují také do našich obýváků. Výrobci televizí se předhánějí, kdo přijde s nejlepším řešením, filmaři se těší, že se zvedne návštěvnost a prodejnost filmů.

Technologie pro prostorové filmy existovaly sice už dříve, teprve letos se ale očekává jejich širší rozšíření. Dosud za nimi diváci museli zamířit do speciálních 3D kin typu IMAX, nyní se promítají také v běžných kinosálech. A navíc: brzo se mají stát běžnou součástí našich obýváků.
Všechny děti samozřejmě chtěly vidět Dinosaury nebo Cestu na Měsíc v 3D rozlišení, ale teprve Avatar vzbudil skutečný zájem dospělých. Většina těchto diváků se shoduje: James Cameron dokázal vytvořit fascinující svět, který by rádi sami navštívili.
Načasování Avatara nemohlo být lepší. Vzápětí se začali ozývat výrobci spotřební elektroniky, že také oni mají svá řešení pro sledování prostorového obrazu v domácnosti. První příležitostí, kde se svou připravenost rozhodli otestovat, byl lednový americký veletrh spotřební eletroniky CES 2010 v Las Vegas. Více jak čtyři desítky výrobců představily zajímavé realizace trojrozměrné domácí zábavy.

3D televize je základ
Základem domácí 3D sestavy je tedy 3D televizor, který dokáže zobrazit film s patřičným prostorovým efektem. V případě většiny výrobců těchto nových typů televizorů je třeba podobně jako v kině používat speciální polarizační brýle. Přitom ale nic nebrání sledování klasického obrazu bez brýlí na téže televizi. Záleží pouze na preferencích diváka, kterého výrobce a jakou verzi obrazovky zvolí.
 

Toshiba například představila novou řadu takzvaných Cell televizí, které kromě samotného 3D zobrazení dokáží v reálném čase přepočítat obraz z 2D zobrazení na trojrozměrné. To znamená, že i stávající „normální“ filmy bude možné sledovat s částečným prostorovým efektem.
Sharp zase doplnil 3D televize o technologii čtyřkanálového zobrazování barev, které zlepšuje barevné podání. Další firma – americká LG – nejen vyvinula nejtenčí LED LCD televizor na světě (s tloušťkou necelých 7 mm), ale představila také 82palcovou 3D televizi s ultravysokým rozlišením 4K. Díky této technologii dokáže panel televizoru zobrazit 4x více detailů než nejlepší dosavadní Full HD modely.
Až do roku 2009 byly ve 3D rozlišení prezentovány pouze filmy vyráběné počítačovou technologií s využitím virtuální reality. To by se v ovšem v letošním roce mělo změnit, protože výrobci Panasonic i Sony představili nové videokamery umožňující přímý záznam obrazu v 3D formátu. To otevírá možnost snadného vytváření prostorových filmů jakéhokoli žánru.
První 3D TV a 3D Blu-Ray přehrávače se v obchodech objevují již letos. Ochota spotřebitelů pořídit si novou 3D televizi však bude s největší pravděpodobností zpočátku poměrně vlažná. Jednak je zatím nabídka obsahu značně omezená, a tudíž lákadlo 3D zábavy není tak velké. Z okruhu potenciálních zájemců dále musíme odečíst ty, co si nový televizor koupili v nedávné době, a proto s další investicí vyčkají. V neposlední řadě ovlivní řadu spotřebitelů také cena, protože výrobky s logem 3D budou nejprve ve srovnání s neprostorovým televizemi o desítky tisíc dražší.


Foto: archiv

Celý článek ve formátu pdf naleznete zde.



obsah čísla 76 ročník 2010





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek