reklama




naši partneři
 
reklama


Posvátná krajina severu
Jan Pohribný  
SANQUIS č.86/2011, str. 43


V knize Magické kameny fotograf Jan Pohribný zmapoval jak známe, tak z pohledu běžné turistiky okrajové památky z období megalitu v Evropě. Jedním z cílů mnohaletého projektu bylo ukázat lokality a země, které jinak zůstávají bez povšimnutí – a neprávem.
Dolmen Havang Dösen, Skåne, Švédsko

Vedle českých menhirů
, jejichž původnost archeologové stále zpochybňují, či kujawských dlouhých mohyl a kruhů Gótů na severu Polska mě zajímala především Skandinávie. Dánsko a jih Švédska jsou doslova poseté megalitickými památkami, zvláště dolmeny nebo dlouhými chodbovými hroby a mohylami. Směrem na sever ale náhle klasické megality mizí a ve Finsku je nenajdeme takřka vůbec. Vyskytují se zde jen jejich mladší varianty v podobě mohylových pohřebišť doby bronzové anebo typické funerální sestavy kamenů do tvaru lodi z doby předvikingské. Kámen – i osamělý – se zejména v rituálech spojených s duší zemřelého a s Matkou Zemí uplatňoval i v dobách středověku. Zde se mísily křesťanské a pohanské tradice, a to nejen na severu Evropy. Koneckonců mnoho kultur, které následovaly po prvních stavitelích menhirů, kromlechů, rituálních kamenných řad či dolmenů, tuto tradici převzalo anebo vytvořilo svou verzi trvalého a v krajině nepřehlédnutelného znaku či symbolu. I tuto funkci mají kamenné sestavy – vedle účelů náboženských, orientačních, astronomických či ryze praktických.
Drnový labyrint Holmengra, Finnmark, Norsko


Obrazy z doby kamenné

V dávné minulosti nebýval sever Evropy tak drsný, jak se může zdát mnohým návštěvníkům dnes. Po ústupu severského ledovce po poslední době ledové (asi před 10 000 lety), se klima severní Evropy výrazně zmírnilo a některé kmeny, zejména předchůdci dnešních Sámů (Laponců), se tu proto po své dlouhé pouti patrně až zpoza Uralu začaly usazovat. Rozsáhlé nálezy skalních rytin ze 70. let 20. století, ukrytých pod mechem na skalách u městečka Alta, svědčí nejen o klasických loveckých námětech prapůvodních obyvatel a o způsobech jejich vzájemné spolupráce, ale také o řadě šamanských praktik a jejich celkové spirituální orientaci. Skalní rytiny v Alta, jež se dnes nacházejí pod ochranou UNESCO, představují jednu z nejbohatších obrazáren našich dávných evropských předků, vedle daleko mladších skalních rytin z doby bronzové na jižní švédsko-norské hranici v krajích Bohuslän a Ostfold či rytin v údolí Val Camonica v severní Itálii.
Desítky, snad stovky skalních rytin sobů (ale také losů), které se nacházejí v Altě na skalách ohlazených ledovcem, svědčí o koexistenci člověka s těmito zvířaty, včetně jejich domestikace. Při pohledu na lovecké i pastevecké scény, rybaření a lodě, neznámé rituály či dokonce snad také postavu tři tisíce let starého lyžaře, který evidentně používá soudobou techniku skatingu, jsem si uvědomil onu úžasnou schopnost pro zkratku ve výtvarném projevu pradávných umělců. Dokázali vše zjednodušit na základní tvar nebo obrys a přitom vyjádřili podstatu zobrazovaného výjevu.
Kam od té doby dospělo umění? A vytvářeli vůbec pradávní rytci tyto výjevy jako esteticky zamýšlené obrazy skutečnosti? Jde o prosté sdělení pro další generace, nebo je to vše určeno božstvům či duchům zvířat? Takové otázky mě napadaly, když jsem se pokoušel některá místa v Altě fotografovat a čekal na příhodné světlo. Odpovědi na to možná neznají ani erudovanější archeologové.
Můžeme se pouze dohadovat, jaké místo sobě přisuzoval člověk doby kamenné ve světě, který ho obklopoval, s jakým respektem k přírodnímu řádu a jeho silám přistupoval a jak se to odráželo v jeho každodenních i mimořádných výročních rituálech, zasvěcených zejména duchům sobů, ryb či medvědů, což dodnes dokládají některé tradice, které se u Sámů zachovaly. Bezprostřední spojení člověka s přírodou i nebem je tu až téměř hmatatelně znát.
Podobně dokládají také pradávné osídlení Finska skalní kresby, jejichž stáří se odhaduje na 4–3000 let př. n. l. Udivuje zejména to, že řadu z nich i po tisících let drsných povětrnostních podmínek stále můžeme vidět. Lovecké výjevy a motivy se šamanskými rituály jsou přitom namalované pouhou hlinkou (na rozdíl od norských a švédských rytin) na skalních převisech převážně u největšího finského jezera Saimaa.

Rituální stéla v Ceavccegeadge, Varanger/ ord, Norsko, s jedenáctiprstencovým labyrintem

Tanec panen aneb cesta labyrintem

To, co činí Skandinávii jedinečnou co do počtu i variací v dávných způsobech vymezování rituálního prostoru, představují její četné kamenné a drnové labyrinty. Mnohé z nich se nacházejí na ostrovech a ostrůvcích Baltického moře a svým skutečným stářím se od opravdového megalitu vzdalují tisíce let, neboť vznikly většinou až ve středověku. Ostrovů se zde rozprostírají stovky, často je tvoří třeba jen velké masivy skal.
Základní motiv sedmiprstencového labyrintu, identického s řadou těch skandinávských, můžeme nalézt na několik tisíc let starých skalních rytinách na Sardinii, ve Val Camonice v severní Itálii nebo na krétských mincích. K jejich nalezení potřebujete znát nejen jméno ostrova, ale také mít zkušeného lodivoda a dobrou loď. Na dva ostrovy jsem například putoval v soustroví u Turku na jihozápadě Finska s místním pošťákem, který zde rozváží mezi ostrovy poštu (až dodnedávna působil jako úspěšný divadelní herec v Turku, ale měl raději moře než své řemeslo...).
Labyrinty mohou sloužit k orientaci – jako by kdysi byly navigačními body starých mořeplavců. Ale většina těchto staveb se spojuje se starým rituálem nebo spíše hrou: v ní je dívka, která stojí uvnitř labyrintu, spojena se svým milým tenkým provázkem a mladík se ji snaží dostihnout, získat. Nit se však přitom nesmí přetrhnout. Říká se tomu Jungfrudans – tanec panen a stejně tak se říká ve Skandinávii všem labyrintům.
Dnes vás labyrint, prastará rituální struktura, symbol cesty životem s mnohačetnými zákrutami, vždy přivede do středu, ke zklidnění, ke kontemplaci. Nehrozí vám ztráta v slepých uličkách jako v bludišti, ale přesto vám může i taková malá pouť připadat nekonečná.
Skála Kolmiköytinen u jezera Saimaa v Jižní Karelii
 
Foto: Jan Pohribný


obsah čísla 86 ročník 2011





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek