reklama




naši partneři
 
reklama


Technika - Internetový sloupek
Vassili le Moigne  
SANQUIS č.86/2011, str. 56


Příliš mnoho knoflíků!
Pětadevadesátiletá babička mé ženy charakterizuje problémy naší generace následovně: „příliš mnoho sexu, příliš mnoho peněz a příliš mnoho knoflíků“. Moudře podotýká, že neustále přibývá nových tlačítek na všechno možné, která nás mají osvobozovat a obšťastňovat, a člověk aby pak měl speciální školení i na to, aby si pustil televizi. Přitom nakonec stejně sleduje ty stejné čtyři kanály. Musím jí dát za pravdu!
 
Před pár dny jsem četl ve francouzském deníku Le Monde článek o hře jménem Šmoulí vesnice, určené pro populární iPhone od Applu. Cílem hry, jež se mezi dětmi těší značné oblibě, je starat se o rozkvět šmoulí vesnice. Potud žádný problém. Ukázalo se ale, že děti mohou přímo z prostředí hry nakupovat virtuální zboží, plechovky „šmoulích bobulí“ urychlujících růst vesnice, ovšem za skutečné peníze. Aby se daly stahovat hry (a melodie a podobně), musí totiž mít jejich rodiče zvláštní účet u Applu, kde mimo jiné zadávají údaje své platební karty. Dětem tedy stačí dvě kliknutí a během pár vteřin je účet jejich rodičů o 45 eur (1150 korun) lehčí.
Řada překvapených rodičů si na neautorizované platby stěžovala: autoři hry argumentovali tím, že už při stahování se objevují náležitá výstražná upozornění (která samozřejmě nemají žádný vliv, protože, jak víme, děti mají krátkou paměť). A firma Apple? Pohodlně se schovává za skutečností, že přece každý může nechat platby předem blokovat. Na druhou stranu přiznala, že některé rodiče, kteří si stěžovali, musela odškodnit. Nechráněné nákupy jsou nicméně stále dostupné a nepřekvapí, že Šmoulí vesnice je aktuálně druhou nejvýdělečnější hrou na iPhone.
Reakce od designéra hry, značky Capcom, i od Applu považuji za znepokojující: u hry vyloženě cílené na děti by jakékoli možnosti nákupu vůbec neměly být – a pokud už přece existují, měly by být poněkud složitěji dostupné, než aby stačilo jen dvakrát kliknout. Každou takovou platbu by měli rodiče výslovně schválit.
Apple si na jednu stranu zakládá na tom, že pečlivě vybírá, jaký obsah se dostane do jeho telefonů – s ohledem na své uživatele. Proto také například zablokovává erotický obsah. Když ale dojde na ochranu dětí a jejich rodičů před evidentně nekalými, skrytými obchodními sděleními, nedělá jednoduše nic.
Vrátím se k úvodní poznámce babičky své ženy o dnešních technologiích. Příliš mnoho knoflíků – jistě, ale věřím, že v tomto případě by se mnou paradoxně souhlasila: když dětem dáváme do rukou vlastní mobilní telefon, měli bychom je vždy poučit, že existuje také tlačítko OFF.
 
Vassili le Moigne
Autor pracoval 15 let pro Microsoft v oblasti internetových a mobilních technologií, nyní je marketingovým ředitelem on-line nákupního klubu BigBrands.cz.


obsah čísla 86 ročník 2011





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek