Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Headers and client library minor version mismatch. Headers:100512 Library:30308 in /www/doc/www.sanquis.cz/www/config.php on line 8
SANQUIS - 2010/76 Novinky - technologie


reklama




naši partneři
 
reklama


Novinky - technologie
Pavel Kočička  
SANQUIS č.76/2010, str. 54


Víte, kde jste fotili?

Novinka DMC-TZ10 od Panasonicu se může pochlubit hned několika zajímavostmi. Jednak je to velmi široké ohnisko 25 mm s 12x optickým zoomem, hlavním tahákem je ovšem modul GPS, díky kterému už nebude možné zapomenout, kde byly fotky pořízeny. www.panasonic.cz
 

Snadné dobíjení i na cestách
Nejen příznivcům outdooru je určená novinka firmy Brunton: kapesní nabíječka mobilních telefonů. SOLO 3,4 je kompaktní lithiová baterie s výkonem 3200 mAh. Přístroj se dá dobít z elektrické sítě nebo autobaterie. www.vavrys.cz

Elegance v malém
Samsung konečně na český trh přivedl i přenosné počítače. Netbooky představil hned dva, modely N210 a N150 s výdrží 12, respektive 11 hodin provozu. Design vypadá křehce, ale povrch je odolný proti poškrábání. Přístroje získaly ekocertifikáty. www.samsung.cz
 

Bada Wave
Už poměrně zaplněný svět komunikátorů se snaží doplnit také telefon Samsung Wave s novým operačním systémem Bada. Wave nabízí podobné funkce jako Apple iPhone a výrobce plánuje také webový obchod s aplikacemi. www.samsung.cz

Pouzdro na iPad
Nový tablet Apple iPad se teprve začal prodávat a firmy už pro něj připravují doplňky. Belkin jako tradiční výrobce příslušenství hned nabídl celou řadu elegantních pouzder. Všechna mají upravený povrch, aby zařízení při manipulaci nemohlo vypadnout. www.belkin.cz
 

Internetový sloupek

Přijďte mě vyloupit!

Minule jsem psal o boomu internetových sociálních sítí, z nichž nejznámější jsou Facebook a Twitter, a o jejich možnostech i nástrahách. Tentokrát přináším příklad toho, jak se informace, které v nich o sobě lidé zveřejňují, dají zneužít.
Existuje webová stránka, která umí automaticky vyvodit z příspěvků, jež lidé vkládají a sdílejí prostřednictvím Facebooku a Twitteru, jestli je v průběhu dne v domácnosti uživatelů někdo přítomen, a tak všem ukazuje, kdy je dobrá doba na to, jít se do bytu či domu vloupat. Odtud název této stránky: Please Rob Me – neboli Přijďte mě prosím vyloupit. Vlastník webu říká, že nikdy neměl v úmyslu podněcovat k vykrádání, naopak chtěl upozornit na přehnané sdílení informací. To se mu jistě podařilo, i když zároveň vytvořil pro lupiče přinejmenším „dobré“ podmínky.
Na www.pleaserobme.com se dozvíte, zda lidé budou mimo domov jen pár minut, anebo déle. Jeden reálný příklad toho, co si může kdokoli na webu přečíst: „@(jméno uživatele) opustil byt a před čtyřmi minutami hlásil: Jsem na Mc- Carranově mezinárodním letišti (LAS) (5757 Wayne Newton Blvd, Las Vegas).“ Takže je téměř jisté, že jeho domov bude nějakou chvíli prázdný. Uživatel přitom nemá potuchy, že se informace o tom, co právě dělá, takto šíří.
A co je možné v angličtině, může se snadno zopakovat v České republice (neboli je jisté, že to zopakováno BUDE). Neříkám, že byste se neměli zapojovat do sociálních sítí, ale měli byste si být vědomi možných – značně závažných – důsledků. Z mých zkušeností z práce pro MSN, portál Microsoftu, vyplývá, že jestliže nějaký nástroj může být zneužit, tak bude. Internetové publikum zahrnuje spoustu dětí a mladistvých, jimiž může být snadno manipulováno. Rodiče by si proto měli dávat pozor nejen na to, kolik informací o sobě zpřístupňují miliardám úplně cizích lidí oni sami, ale měli by si také promluvit o bezpečném chování v sociálních sítích s dětmi (ať své příspěvky zobrazují pouze přátelům anebo neuvádějí adresu). Bude cenné, když je alespoň na chvíli přimějí se zamyslet.

Vassili le Moigne


Autor pracoval 15 let pro Microsoft v oblasti internetových a mobilních technologií, nyní je marketingovým ředitelem on-line nákupního klubu Bigbrands.cz.

Foto: archiv firem

Celý článek ve formátu pdf naleznete zde.


obsah čísla 76 ročník 2010





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek