Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Headers and client library minor version mismatch. Headers:100512 Library:30308 in /www/doc/www.sanquis.cz/www/config.php on line 8
SANQUIS - 2004/35 Báječní muži na burácejících strojích


reklama




naši partneři
 
reklama


Báječní muži na burácejících strojích
Jindřich Lasík  
SANQUIS č.35/2004, str. 50


Ročně se po celé Evropě pořádá na tisíce nejrůznějších veteránských soutěží a srazů. Ovšem jen několik málo z nich můžeme označit přívlastkem nej...


Italové mají svojí Mille Miglia, Angličané Festival rychlosti v Goodwoodu, Francouzi Tour de France, Němci Grand Prix Old Timer na Nürburgringu. Rozhodně však nesmíme zapomenout na rakouskou Ennstal Classic, o níž se všichni vyjadřují, jako o poslední soutěží v ráji. Kdo měl možnost ji spatřit, ten s tvrzením rozhodně musí souhlasit.
S myšlenkou uspořádat velkolepou soutěž pro historické automobily přišel v roce 1993 přední rakouský motoristický novinář Helmut Zwickl. Z nenápadné akce, jejíž centrem se stalo malebné městečko Gröbming nedaleko Schladmingu, během let vykrystalizoval podnik, svým významem přesahující hranice našich jižních sousedů. Takové obsazení, ať jezdecké nebo strojové, hned tak někde totiž nenajdete. Ovšem vybrat nejzajímavější automobily, když vám dojde přes tři stovky přihlášek a vy jich můžete přijmout sto osmdesát, není vůbec jednoduché. Po dlouhém rozhodování se na startu objevily stroje šedesáti značek z let 1926 až 1972. Hodnota všech automobilů byla odhadována na šedesát milionů euro. Jejich majitelé vážili cestu ze šestnácti států světa včetně Japonska, Austrálie, USA a také z České republiky (Jaromír Hajdůšek s Tatrou 603). Kde jinde by diváci viděli tolik nádherných veteránů.
Diváci však neobdivují pouze veteránské skvosty, z nichž mnohé mají za sebou bohatou sportovní minulost, ale také legendy motoristického sportu i významné osobnosti společenského, veřejného i sportovního života. Jejich autogramy mohou získat jak při vlastní soutěži, tak při Grand Prix Gröbmingu, kde největší prominenti zpravidla na závěr celé akce demonstrují unikátní závodní automobily. Za všechny jmenujme alespoň Waltera Röhrla, Emersona Fittipaldiho, Dereka Bella, Gerharda Bergera, Davida Coultharda, Niki Laudu, Maria Andrettiho, Hannu Mikkolu, Ove Anderssona, Björna Waldegaarda. Nebo lyžařské hvězdy jakou jsou Hermann Maier, Marc Girardelli, Leonhard Stock. K pravidelným účastníkům patří Sir Stirling Moss nebo sedminásobný motocyklový mistr světa a světový šampion v automobilech John Surteess či Jochen Mass, Rauno Aaltonen nebo Dieter Quester. A kdo by nechtěl vidět třeba fenomenálního lyžaře Franze Klammera, herce Tobiasse Morretiho ze seriálu Komisař Rex. Nejžádanější osobou byl letos Rowan Atkinson, známý spíš jako Mr. Bean, který přijel s renovovaným Jaguarem Mark VII.
Už ve čtvrtek se všichni představili nejdříve v jízdě pravidelnosti po úzké horské silničce plné zatáček na takřka dvoutisícový Stoderzinken. Aby toho neměli málo, tak ještě večer museli zvládnout noční stokilometrovou etapu do Schladmingu. V pátek za ranního rozbřesku se pak vydali na šest set kilometrů dlouhou trať na níž museli překonat deset alpských průsmyků, ale také řadu dalších menších či větších kopců. Prakticky se stále jede z kopce do kopce, a to nikterak pomalým tem-pem. O tom jsme se ostatně mohli sami přesvědčit, když jsme dojeli třeba Alvis z roku 1928. Zhruba patnáct kilometrů jsme jej prakticky neměli šanci předjet. Báječní muži na burácejících strojích se řítili údolím po úzké silnici takřka stovkou a protože měl řízení vpravo, tak si jeho jezdec najížděl zatáčky pořádně zleva. Z toho je vidět, že většina účastníků má v sobě pořádného sportovního ducha. Nejstarším vozem byly letos třílitrový Sunbeam a Bentley Speed Six z roku 1926. Pak už se v minutových intervalech vydávaly na trať Bentleye, Bugatti, Arab, Alvis, Mercedesy SSK, Aston Martin, Lea Francis, Invicta, Lagonda a tak bychom mohli pokračovat. K nejmladším patřily třeba nejrůznější modely Ferrari, Jaguar E, Fiat 124 Abarth či VW Brouk z počátku sedmdesátých let.
Kdo by z českých nadšenců automobilové historie chtěl Ennstal Classic shlédnout, nemusí zoufat. Do Gröbmingu je to z Prahy zhruba čtyři sta kilometrů a příští rok se pojede ve dnech 20. až 23. července.

 

 



obsah čísla 35 ročník 2004





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek