reklama




naši partneři
 
reklama


Jak se vyznat v lokální zelenině?
MUDr. Martin Kuciel  
SANQUIS č.63/2009, str. 74


Současná výživová „přikázání” žádají pořádnou porci ovoce a zeleniny. Každý den alespoň půl kilogramu. Musíme do sebe přece nasoukat dostatek antioxidantů a vlákniny, abychom naši civilizaci přežili ve zdraví. Moderní obchod a zásobování zdařile asistují. Neustálý hučící proud nákladních lodí, letadel a kamionů sviští z jednoho kontinentu na druhý. Vše jen proto, aby náš nákupní košík při procházce supermarketem zářil pestrostí a barvami.
 
 
Na zemi původu ani na ročním období nezáleží, hlavně když budeme mít rajčata a jahody po celý rok. Je už pomalu jedno, jak plody chutnají, hlavně když jsou krásně vybarvené a za dobrou cenu. Situace dochází až do takových extrémů, že i zelenina, která je v naší zemi zrovna v sezoně, se dováží. Kvalita takových plodin navíc není vůbec podřízena chuti a výživovým hodnotám. Prioritou je cena a odolnost při transportu. Pokud tedy zrovna nemáte vlastní zahrádku, možná i vy patříte do skupiny konzumentů, která si nechala vnutit toto pojetí výhodné spíše pro producenty a obchodní řetězce.
Novým trendem je podporovat alternativní, ekologickou produkci. U nás jdou na rozvoj biozemědělství fi nance z rozpočtu ministerstva zemědělství a podporu má i v rámci Evropské unie. Biopotravina v ideálním pojetí je vyprodukována lokálně, ekologicky šetrným způsobem a ve vysoké kvalitě. S touto extra péčí, marketingem i přísnou certifi kací ale souvisejí vyšší ceny, které běžný spotřebitel není schopen akceptovat. V konečném důsledku to opět podporuje levný dovoz a skoro až průmyslově vyprodukované biopotraviny.
Existuje jiné řešení? Pro přemýšlivého spotřebitele určitě ano. Stačí si uvědomit, že lokální zdroje stále existují. V Česku fungují tisíce drobných zemědělců a stovky malých farem. Produkují vše od mléčných výrobků přes maso až k sezonní zelenině a ovoci. Nemají peníze na reklamu, hůře se hledají a taky si za jejich výrobky musíte přijet. Výměnou ale dostanete potravinu, která vznikla u nás a prošla lidskýma rukama. Nemusíte u ní studovat štítek se složením ani zemi původu. Jen si ji musíte objevit sami.


Foto: archiv LB

Celý článek ve formátu pdf naleznete zde.


obsah čísla 63 ročník 2009





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek