reklama




naši partneři
 
reklama


Nové technologie
Günter Bartoš  
SANQUIS č.79/2010, str. 50


Apple Mac min
Apple inovoval svůj nejmenší a nejlevnější stolní počítač. Je ještě o něco tenčí než předchozí model, přitom se do celohliníkové konstrukce podařilo vtěsnat síťový zdroj a k vyměnitelným částem je lepší přístup. Grafický výkon vzrostl dvojnásobně (NVIDIA GeForce 320M) a nově disponuje i rozhraním pro displeje standardu HDMI a SD slotem na paměťové karty. www.apple.cz


Extrémně tenký
Hliníkový přenosný externí disk OCZ Enyo je až překvapivě tenký a také rychlý – obsah jedno DVD (6GB) dokáže uložit za 20 vteřin. Místo klasických rotujících disků používá spolehlivější flash paměti (Solid State Disc) a USB připojení nové specifikace 3.0 s přenosovu rychlostí 200 MB/sec. Ovšem také jeho cena je nečekaná: model s kapacitou 64 GB stojí 230 USD. www.ocztechnology.com

Navigace pro turisty

Ceny turistických navigací klesly natolik, že se jejich koupě vyplatí i lidem, kteří nejdou na trek každý víkend. Navigace Garmin Dakota 10 PRO má praktické malé rozměry, dotekový displej a v ceně ja také podrobná turistická mapa Topo Czech. www.garmin.cz

Internetový sloupek


Poplašné tlačítko?!

Ve Velké Británii právě probíhá bouřlivá debata o neochotě sociální sítě Facebook umístit do prostředí svého webu takzvané poplašné tlačítko. To by měly přitom využívat děti v případě, že se cítí ohroženy cizími lidmi (resp. uživateli) a chtějí jakékoli nebezpečné aktivity okamžitě nahlásit. Nátlak na zavedení tohoto tlačítka zintenzivnil poté, co byla v zemi zavražděna sedmnáctiletá dívka: vrah ji vylákal k setkání právě prostřednictvím sociální sítě Facebook, kde si vytvořil falešný profil teenagera.
Britská organizace pro bezpečnost dětí (Child Exploitation and Online Protection) stojí v mezinárodním kontextu v čele boje za ochranu dětí v on-line prostředí. Případ zavražděné dívky, na který se odvolává, představuje pravděpodobně pouze vrcholek ledovce – podobné události a následné debaty se v Británii objevují průběžně od doby, co se rozšířily nejrůznější chaty a nástroje pro on-line komunikaci.
Jako otec jsem sám velkým zastáncem bezpečného internetu pro děti, nicméně se domnívám, že podobné poplašné tlačítko by v důsledku mohlo být naopak kontraproduktivní. Základem celé této problematiky je totiž správný přístup rodičů. Právě oni jsou „první linií“ obrany jak on-line, tak „off -line“. Musí svým potomkům trpělivě a opakovaně vysvětlovat, jaká nebezpečí používání internetu přináší – stejně jako vysvětlují, jak se děti mají chovat na ulici. Poplašné tlačítko může být prospěšné pro bezpečnost dětí asi tak jako přechod pro chodce vyznačený na ulici, ale nemělo by rodičům (a také školám) dodat pocit, že jeho existencí je celá záležitost vyřešená.
Patřím v tomto ohledu spíše ke konzervativním rodičům, a ačkoli jsem sám působil v oblasti informačních technologií, nenechávám svého osmiletého syna hrát na počítači hry nebo se připojovat na internet, s výjimkou jediného linku k jeho e-mailové schránce, odkud píše babičce do Francie. Čas od času se také může podívat na nějaké video na YouTube. Neustále mu připomínám, jaká rizika na internetu existují, mluvím s ním o bezpečnosti, a i když mnohým věcem nerozumí úplně do detailu, je si jich alespoň vědom – a tím pádem více ve střehu. Přitom chápu, že moje neustálá přítomnost pro něj může být frustrující (Tatiiii, můžu si jít teď hrát?).
Přenést břímě ochrany dítěte na tlačítko na webové stránce, ať už na Facebooku nebo kdekoli jinde, je podle mého názoru náhražkové řešení daleko hlubšího problému. Rozhodně nezastoupí systematickou výchovu a osvětu ze strany rodinných příslušníků.

Tip: překlad za pár sekund
Uživatelům internetu, kteří se musí potýkat s cizojazyčnými dokumenty ( jako například já v pozici Francouze žijícího v České republice) doporučuji zdarma dostupnou on-line službu Google překladač. Najdete ji na internetové adrese http://translate.google.cz. Funguje pro převod textu z/do češtiny do/z řady jazyků a ačkoli nelze očekávat zcela bezchybný překlad, pro základní orientaci určitě postačí. Jednoduše vkopírujete do připraveného okna text, který potřebujete přeložit, a během dvou vteřin se vám zobrazí přeložený do češtiny (nebo čínštiny anebo francouzštiny...).

Vassili le Moigne

Autor pracoval 15 let pro Microsoft v oblasti internetových a mobilních technologií, nyní je marketingovým ředitelem on-line nákupního klubu Bigbrands.cz .

Foto: archiv firem


obsah čísla 79 ročník 2010





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek