reklama




naši partneři
 
reklama


České a čerstvé
Günter Bartoš  
SANQUIS č.81/2010, str. 94


Farmářská tržiště dávají neosobnímu obchodování s potravinami zase lidský rozměr.

Přes deštivé počasí je na pražském Kubánském náměstí v sobotu dopoledne živo. Lidé obcházejí stánky s potravinami, prohlížejí si zboží a pozvolna plní proutěné košíky či igelitky. „Pane, pojďte ten úraz spláchnout,“ volá obchodník s vínem na muže se šrámem na hlavě. Největší zájem je ale o stánky s ovocem a zeleninou či o uzeniny „bez mouky“, jak zdůrazňuje cedule. „Jsme tady poprvé, přišli jsme za zeleninou a vajíčky,“ říkají advokátka Miroslava Srbová a francouzský fotograf Gérard Gratadour. „Nakupovat na trhu je radost. I když to tady není tak opečovávané jako na francouzských ‚les marchés‘.“
Přestože farmářské tržiště na „Kubáni“ zatím nesnese srovnání s obdobnými trhy v západní Evropě, kde je téměř vše bio, vzbudilo velký zájem médií a silnou odezvu u zákazníků. Vedle největšího taháku, sezonního ovoce a zeleniny, tu prodávají uzeniny, sýry, mošty, ryby, pekařské výrobky, víno, med (seznam sortimentu a tematických akcí je na farmarsketrziste.cz). Vyzkoušel jsem výborný žitný chléb a poctivé, nenastavené koláče s mákem.
 
Nakupovat na náplavce u Vltavy pod Vyšehradem je i díky hezkému prostředí zážitkem

Možnost koupit čerstvou zeleninu přímo od pěstitelů byla v hlavním městě v posledních letech minimální. Havelské tržiště v centru města ovládli prodejci cetek pro turisty, tržnice na Pankráci zase ustoupila stavbě obchodního centra. Zůstala v podstatě jen tržnice v Holešovicích. „Pro desítky pěstitelů se uzavřela možnost bez velkých nákladů prodávat,“ vysvětluje Šárka Sedláčková ze sdružení Archetyp, které se pokouší farmářská tržiště v Praze zase oživit. Nyní lze pravidelně nakupovat na dvou místech: na Kubánském náměstí a na náplavce u železničního mostu na Výtoni. Na několika dalších náměstích probíhají trhy nepravidelně. A připravují se ještě nová tržiště. Podle úspěšného pražského modelu začaly vznikat farmářské trhy i mimo hlavní město.
„Sýr, vajíčka, mrkev, rajčata, cuketa, třešně, petržel,“ ukazuje Miroslava Srbová obsah svého košíku. Proč nešla do hypermarketu? „Někdy tam koupíte zeleninu dobrou. Pak jdete za tři dny znovu a je to hrůza.“ Danu Turkovou, účetní z Prahy, jsem zastihl v sobotu na náplavce pod Vyšehradem. „Zelenina je úžasná. Ale myslela jsem si, že to tu bude větší a zajímavější.“ Podle pořadatelů se ale víc stánků na náplavku nevejde. „Záleží i na rozložení sortimentu. Pokud se na jednom trhu sejde pět medařů, čtyři občerstvení a jen dvě pořádné zeleniny, není to dobrý trh, i kdyby stánků bylo hodně,“ dodává Sedláčková.
 
Farmářské tržiště na Kubáni – zelenina je čerstvá a česká

Jiný zážitek, dobrý pocit
Malý pěstitel a obchodník Ladislav Kroupa ze Sadské v Polabí zaváží kromě tržiště na Kubáni ještě restaurace. „Naše zelenina je úplně čerstvá, sklízí se den předem.“ Přes lepší kvalitu jsou přitom ceny podobné jako v supermarketech: mrkev 15 Kč za svazek, ředkvičky 6 Kč, celer 12 Kč, květák 20 až 30 Kč, broskve a meruňky od 40 do 60 Kč za kilo. „Ceny si určujeme sami, navzájem si konkurujeme. A jsou tady jen české výrobky.“ To je další plus. Farmářská tržiště podporují lokální produkci. Zákazníka může hřát pocit, že pomáhá českým zemědělcům, kteří pečují o kulturní krajinu. „Nákup na farmářském trhu je společenská událost plná emotivních vjemů. Zážitek z jídla je úplně jiný, pokud vím, kdo jej pro mě vypěstoval.“ To soudí i Tom Václavík z poradenské firmy Green marketing.
 
Podpořte svým nákupem české zemědělce
Rustikální chleby vypadají a chutnají jinak než ty z velkopekáren

Dá se předpokládat, že fenomén farmářských tržišť bude v blízké budoucnosti expandovat. „Měli jsme tu socialismus, který přerušil tradici soukromého zemědělství. Nemá smysl plakat nad tím, že u nás nejsou trhy jako na francouzském venkově. Budeme vždycky jiní. Myslím, že ale také umíme zázraky, chce to jen čas,“ tvrdí Šárka Sedláčková.

Foto: Gunter Bartoš


obsah čísla 81 ročník 2010





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek