| 
 reklama 
 
   
  
        
   | Mezi reálnem a ireálnem |  
   
           |  
| SANQUIS č.110/2016, str. 20 |  
  
   
        | 
      zpět na výběr odborných článků | 
    
    
 
      
                Hledání hranice – tak bychom mohli stručně charakterizovat celoživotní úsilí Josef Istlera. Rozhraní reálna a ireálna, rozhraní malířství a grafiky, rozhraní spontánnosti a exaktnosti. Ačkoli tento malíř a grafik patřil k protagonistům evropského informelu, od své poslední retrospektivní výstavy v roce 1989 se na současné výtvarné scéně téměř neobjevil. Až do teď. Museum Kampa nabízí ojedinělou příležitost nahlédnout do jeho fantaskního díla.
 
  
                   |  
  |  
                            |  
                           
                
                    
                      |  | Extáze,1951 |  
                     
                    
                   | 
                
                    
                      |  | Modrý objekt, 1985 |  
                     
                    
                   |  
  |  
                           
                
                    
                      |  | Kompozice, 1988 |  
                     
                    
                   |  
  |  
                           
                 Pomezí, hranice a absurdity Koexistence spontánnosti a exaktnosti, rozhraní reálna a ireálna, vztah mezi malířským a grafickým výrazem. Umění malíře a grafiky Josefa Istlera (1919–2000, Praha) hledá hranice, pomezí, miniaturní rozdíly, které rozhodují o vlastnostech celku. Umělcova raná tvorba však vyjadřovala spíše smutnou válečnou realitu – ruiny staveb, lidské přízraky. Více pozitivní nádech získala v polovině 40. let, kdy předznamenala umění až ze závěru 50. let - bohužel v posledním válečném roce byla při náletu na Prahu řada těchto jedinečných děl zničena.  První samostatné výstavy Istler uspořádal až v roce 1946, kdy bylo několik obrazů bylo zařazeno na přehlídku československého umění v Paříži, a počátkem 50. let se podílel na Znamení zvěrokruhu, Objekt I a II.  V té době ve svých pracích zobrazoval aktuální atmosféru absurdity a metafyzické úzkosti, které jej sužovaly, a později se začal zabývat možnostmi abstraktní gestické malby. K tomuto výrazu se vracel i v 80. a 90. letech, avšak roku 1962 byla komunistickou stranou zakázána jeho retrospektivní výstava.
 
 
  
                   |  
  |  
                            |  
                           
                   Další výstavu Istler prezentoval až v roce 1989 – a nyní jeho díla ožívají v Museu Kampa. Inscenace hodlá prezentovat rozsáhlý celek z autorova výtvarného odkazu, aby diváci mohli spatřit fantaskní, abstraktně-geometrizovanou a informelní linii jako vnitřně provázaný organismus. Koncept výstavy vychází vstříc specifičnosti místa, práce člení do tří vzájemně prostupných oddílů, s možnostmi nacházet významové vzájemnosti mezi obrazy. Půjde o jedinečný, nezapomenutelný zážitek.
  
                   |  
  |  
                           
                
                    
                      |  | Kompozice, 1946 |  
                     
                    
                   |  
  |  
                           
                |   Zdroj: informace o výstavě  - Muzeum Kampa
  Fotografie jsou převzaty z:  Josef Istler, Obrazy, grafika. Katalog výstavy. Oblastní galerie v Liberci a další. Autoři fotografií uvedeni jako celek: Jan Kříž, Jan Malý, archiv autora.  Webové stránky Českého muzea výtvarných umění (autoři fotografií neuvedeni) 
                   |  
  |  
                            |   
  
   
        | 
      obsah čísla 110 | 
        | 
      ročník 2016 | 
        | 
      témata | 
    
     
  
  
  
   | 
      
         
       
        |