O psaní a plnicích perech v dnešní uspěchané době
Petr Plachý  
SANQUIS č.18/2002, str. 58

Dnešní doba jako by nepřála klasickým a jednoduchým průvodcům lidstva, kteří stáli u zrodu jeho pokroku. V moderní době digitalizace mnozí z nás používají k psaní počítač a přitom zapomínají na takové pomocníky, jako jsou psací potřeby.
Rádi vzpomínáme na své první napsané slovo napsané obyčejnou tužkou, potom plnicím perem, ale později jsme na ně víceméně zapomněli. Něco podobného jsme prožili i s hodinkami, nejprve jsme nosili první analogové, potom „moderní digitální“, ovšem nyní většina z nás opět nosí klasické ručičkové. Druhy strojků a tvarů prošly bouřlivým rozvojem, ale to podstatné zůstává stále stejné - hodinky nám musí na první pohled říci, kolik je hodin, a potom, majitel z nich musí mít radost, neboť jsou jedním z jeho nejosobnějších předmětů. S psacími potřebami je to stejné, jenom si to tolik neuvědomujeme. Tužka či pero jsou stále těmi nejlépe přenosnými a nejrychlejšími prostředky pro zachycení poznámky. Navíc mají vypovídací schopnost o osobě majitele, v tom se od hodinek neliší.
„Slabost“ pro psací potřeby se datuje  již od dob vynalezení písma. V dobách egyptských faraonů byly používány první rákosové štětce pro psaní na papyrus, staří Řekové rákos seřízli a používali podobným způsobem jako později středověcí písaři různé „brky“. Přes ty se dostáváme k perům namáčecím s moderní konstrukcí hrotu, kterým ale stále chyběla jedna vlastnost - náplň. Inkoust byl odděleně od vlastního pera, které ještě nemělo vlastní zásobník. Éru moderní plnicích per odstartoval patent newyorského pojišťovacího agenta L. E. Watermana z konce 19. století, který dokázal inkoust odvést z vestavěného zásobníku do hrotu podle potřeby. Tento systém znamenal naprostý převrat v rozvoji psacích potřeb. Pero se stalo součástí každodenního života. Neuniklo pozornosti zlatníků a šperkařů a ti z plnicích per začali vytvářet nejenom předměty funkční, ale i předměty mimořádně estetické hodnoty. A zde je počátek současných sběratelských limitovaných edicí nabízených některými výrobci.
Většina současných značek produkuje psací potřeby od 20. - 30. let minulého století, ať jsou to PARKER, WATERMAN, MONTBLANC, PELIKAN, MONTEGRAPPA,
ROTRING, AURORA, CARAND´ACHE, CROSS,
SHEAFFER, OMAS atd.
Velkým zlomem pro výrobce byla 2. světová válka, kdy se začala prosazovat kuličková tužka pro svůj bez-problémový provoz, ovšem spolu s tím se ztrácela „lehkost a osobitost“ psaní. Poválečný trend zachoval vedle sebe plnicí pera i kuličkové tužky. Ty však získávaly stále větší oblibu, což znamenalo zánik mnoha světových výrobců plnicích per.
V současné době prožívají plnicí pera ve světě renesanci nejenom pro svou estetickou hodnotu, ale i pro ty vlastnosti, pro které byly předtím nahrazovány kuličkovými tužkami. Jeden z předních výrobců to velmi trefně nazval „deakcelerací“.
Osobitost rukopisu začala být opět součástí identity člověka.


obsah čísla 18 ročník 2002





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA